trening

Brak czasu to jedna z głównych wymówek osób, które nie ćwiczą. Powtarzasz sobie, że jesteś zabiegany? Masz rodzinę, pracę, obowiązki, a po wszystkim jesteś zmęczony? Bzdura. Nawet najbardziej zajęta osoba może tak zaplanować dzień, aby znaleźć tę godzinę na aktywność fizyczną. Widzisz tych wszystkich ludzi na siłowni? Każdy z nich ma rodzinę, pracę i inne obowiązki. Przestań się oszukiwać i znajdź czas na trening. Sprawdź jakie to proste.


Regularne ćwiczenia to podstawa
Regularność w czasie treningu jest równie ważna jak staranie dobrany plan treningowy oraz dieta. Bez regularności nie ma mowy o efektach. Trening powinien mieć miejsce przynajmniej 3 razy w tygodniu, z jednym dniem przerwy na regenerację.

A ile powinna trwać jedna sesja treningowa? Eksperci są zdania, że na ćwiczenia powinno się przeznaczyć nie mniej niż 150 minut w tygodniu. Ten czas najlepiej jest rozbić na kilka dni, w zależności czy ćwiczymy trzy dni, czy częściej. Jeżeli w ten sposób zaplanuje się ćwiczenia, zmniejszy się ryzyko choroby serca, zawału, osteoporozy, cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego, niektórych odmian raka oraz demencji starczej. Oczywiście mowa tutaj o standardowym wysiłku fizycznym dla przeciętnego człowieka. Jeżeli mamy konkretniejszy cel niż tylko zachowanie prawidłowej kondycji i zdrowia, taki jak na przykład zdobycie masy mięśniowej czy rzeźby, ćwiczenia powinny trwać nawet 300 minut w tygodniu.

Niemniej jednak, trening musi być wykonywany regularnie, inaczej może nie dać odpowiednich efektów. Niestety, dla osób pracujących intensywnie, które do tego mają całą masę innych obowiązków, zagospodarowanie nawet tych 150 dodatkowych minut tylko na ćwiczenia, może być trudne. A jeżeli biegamy, lub ćwiczymy na siłowni, albo na basenie, trzeba do tego jeszcze doliczyć czas niezbędny na przygotowanie i dotarcie na miejsce. Całe szczęście jest kilka sposób na zoptymalizowanie tego czasu.


Kilka pomocnych tricków – jak znaleźć czas na ćwiczenia
Ćwiczenia są ważne, zmniejszają depresję, poprawiają ogólny stan zdrowia oraz wygląd. Nawet jeżeli nie mamy konkretniejszego celu – zrzucenia wagi czy nabrania siły i masy mięśniowej, ćwiczyć na pewno warto. Tylko jak znaleźć na to czas i pogodzić trening z chwilami dla rodziny i pracą?

Przede wszystkim warto pamiętać, że aktywność fizyczna to nie tylko ćwiczenia na siłowni. Warto od czasu do czasu zrezygnować z autobusu i samochodu i zamienić je na spacer lub rower. W ten sposób można dostać się do pracy, domu czy w inne miejsce, do którego i tak zmierzamy. Całą drogę można zatem już potraktować jako jeden trening.

Nie można też popadać w stagnację. Ćwiczenia nie mogą nas nudzić. Wtedy o wiele chętniej będziemy ćwiczyć i łatwiej nam będzie zagospodarować czas na trening. On też może nas zrelaksować i dać radość. Nie trzeba zatem w chwilach wolnych ograniczać się jedynie do leniwego oglądania telewizji i zajadania się chipsami.

Warto też ustalić sobie z góry plan dnia i umieścić w nim trening na siłowni. Najlepiej jest wcześniej znaleźć odpowiednie miejsce do ćwiczeń oraz opracować program treningu, a dopiero później pomyśleć jak znaleźć na to wszystko czas. Jeżeli zaczynamy pracę w późniejszych godzinach, można wstać trochę wcześniej i wybrać się na siłownię, równie dobrze możemy też ją odwiedzić w drodze z pracy do domu. Ważne jest jednak to, aby siłownia została ujęta w naszym planie.