kawa przed treningiem jako przedtreningówka

Prawie połowa ludzi zaczyna swój dzień od kubka kawy. Dobrze jest też o niej pomyśleć bezpośrednio przed treningiem. Badania wykazały, że sportowcy pijący kawę mogą spalić około 15% więcej kalorii w ciągu trzech godzin po wysiłku! Oprócz tego ten niezwykle popularny trunek niesie ze sobą szereg korzyści, które na pewno pozytywnie wpłyną na jakość treningu. Pamiętajmy jednak o tym, by pić kawę z umiarem!

 

Pobudzenie i więcej energii
Kawa wypita przed treningiem ma działanie zbliżone do efektów po konsumpcji suplementów przedtreningowych. Ostatnie badania opublikowane w Journal of Applied Physiology potwierdziły, że trochę kofeiny po, jak również przed wysiłkiem, może być korzystne szczególnie dla sportowców wytrzymałościowych, którzy ćwiczą każdego dnia. Naukowcy udowodnili, że spożywanie węglowodanów wraz z kofeiną powoduje zwiększenie o 66% glikogenu mięśniowego aż do czterech godzin po intensywnym treningu. Glikogen, to forma węglowodanów, które zostają składowane w mięśniach i służą jako zapas energii, którą wykorzystujemy do wszystkich czynności, w tym na ćwiczenia. Dostarczenie większej ilości „paliwa” pozwala nam trenować dłużej, a po zakończonej intensywnej sesji nadal mamy siłę, by normalnie funkcjonować.

 

Lepsza cyrkulacja
Najnowsze badania japońskich naukowców udowodniły wpływ kawy na krążenie u ludzi sporadycznie pijących kawę. Każdy uczestnik eksperymentu wypił filiżankę tradycyjnej i bezkofeinowej kawy. Następnie badacze oceniali ukrwienie palców, by sprawdzić, jak kawa wpływa na mniejsze naczynia krwionośne. Ci, którzy spożyli normalną kawę doświadczyli 30% wzrostu przepływu krwi przez okres 75 minut w porównaniu do tych, którzy pili bezkofeinową wersję. Lepsze krążenie to lepszy trening, ponieważ mięśnie potrzebują tlenu i wartości odżywczych transportowanych przez krew!


Mniej bólu
Naukowcy z University of Illinois odkryli, że spożycie od dwóch do trzech filiżanek kawy przed na godzinę przed intensywnym treningiem, który ma trwać przynajmniej 30 min. znacząco obniża odczuwanie bólu mięśniowego. Dzięki temu bez jakichkolwiek nieprzyjemnych objawów możemy ćwiczyć dłużej i bardziej efektywnie.

 

Lepsza pamięć
Badania przeprowadzone w Johns Hopkins University donoszą, że kofeina poprawia pamięć do 24 godzin po jej spożyciu. Naukowcy podzielili grupę badawczą na połowę, której pozwoli wypić tradycyjną kawę i drugą, która otrzymała placebo. Następnie obie grupy zostały poproszone o zapamiętanie obrazów i pierwsza grupa poradziła sobie z tym zadaniem o wiele lepiej. Ten impuls dla mózgu może być prawdziwym dobrodziejstwem podczas ćwiczeń, zwłaszcza gdy wiążą się one z koniecznością przypomnienia sobie konkretnych zestawów.

 

Zachowanie siły mięśni
W badaniach na zwierzętach naukowcy z Coventry University odkryli, że kofeina pomogła zrekompensować utratę siły mięśni, która występuje wraz z wiekiem. Działanie ochronne zaobserwowano zarówno w mięśniach otaczających najważniejsze narządy wewnętrzne, jak również w mięśniach szkieletowych. Badania wskazują, że w umiarkowanych ilościach kofeina może pomóc zachować ogólną sprawność i zmniejszyć ryzyko urazów związanych z wiekiem.