kreatyna - monohydrat czy jabłczan

Kreatyna od wielu lat nie przestaje być jedną z topowych odżywek. Stosowana jest przez zawodowców, amatorów, zawodników przeróżnych sportów i to niezależnie od wieku i płci. Występuje pod wieloma formami i tu zaczyna się problem każdego z nas – którą z nich wybrać? Dzisiaj przyjrzymy się monohydratowi oraz jabłczanowi kreatyny i omówimy zarówno ich plusy, jak i minusy.

 

Ogólne właściwości kreatyny

Kreatyna należy do składników ergogenicznych, czyli takich, dzięki którym naszych organizm może poprawić swoją wydolność, tworzyć nowe tkanki i sprawniej się regenerować. Jest w stanie więc poprawić wytrzymałość i jakość masy mięśniowej. Ponadto długoterminowa suplementacja kreatyną znacznie zwiększa siłę. Najnowsze badania wykazują, że kreatyna może mieć zastosowanie terapeutyczne w populacjach starzejących się - wpływa na wytwarzanie hormonu wzrostu oraz wspomaga organizm w walce z licznymi chorobami.

 

Monohydrat kreatyny

Jest to najczystsza forma kreatyny dostępna na rynku (99,8%). W świecie sportowców istnieje od dziesięcioleci. Była obiektem badań wielu naukowców, więc można uznać, że wiemy o niej bardzo wiele. To pozwala mieć nam pewność, że stosując ją zgodnie z zaleceniami nie stanie się nam krzywda. Efektem suplementacji monohydratu kreatyny jest wzrost masy wskutek zatrzymywania wody w organizmie.

 

Cechy monohydratu:

1. Większość badań dotyczących monohydratu opisuje go w sposób pozytywny.
2. Buduje mięśnie i poprawia kondycję.
3. Jest stosunkowo tanią formą kreatyny.
4. Polecana osobom szczupłym z natury (ektomorfikom).
5. Może powodować wzdęcia i problemy żołądkowe.
6. Po zakończeniu cyklu możliwe spore spadki na skutek utraty wody z mięśni.

 

Jabłczan kreatyny

Jabłczan kreatyny to wysoce rozpuszczalna kreatyna, która zapewniają znacznie lepszą przyswajalność od zwykłego monohydratu. Jest to związek kreatyny z kwasem jabłkowym. Kwas jabłkowy jest naturalnym elementem cyklu Krebsa, co oznacza, że odgrywa kluczową rolę w produkcji energii. Kwas jabłkowy połączony z efektem kreatyny oferuje znacznie większą produkcję ATP nad tradycyjnym monohydratem kreatyny. Poleca się rozpuszczać ją w sokach owocowych, ponieważ glukoza powoduje jej lepszą przyswajalność.

 

Cechy jabłczanu:

1. Zapewnia szybsze odzyskiwanie i mniejsze zmęczenie podczas treningu.
2. Lepiej rozpuszczalna w wodzie.
3. Lepiej przyswajalny niż monohydrat.
4. Wolniejszy przyrost masy niż w przypadku monohydratu.
5. Trwalszy efekt niż w przypadku monohydratu.
6. Nie powoduje efektu zatrzymania wody w organizmie.
7. Nie zalega w żołądku.
8. Zazwyczaj wyższa cena.