zdrowe smażenie

Smażenie żywności to jedna z najpopularniejszych form przyrządzania posiłków. W wielu krajach na głębokim tłuszczu smaży się prawie wszystko, choć nie da się ukryć, że to Amerykanie są w tej kwestii mistrzami. Będąc aktywnym fizycznie i dbając o swoją figurę wydaje się, że należy całkowicie zrezygnować ze smażenia, jednak jest to myślenie błędne! Odpowiedni dobór oleju i umiejętne przygotowanie sprawi, że nawet potrawy smażone na tłuszczu nadal będą zdrowe.

 

Jak działa głębokie smażenie?

Głębokiego smażenie polega na zanurzeniu żywności w gorącym oleju, którego temperatura powinna wynosić 176-190°C. Są to optymalne warunki do tego, by zanurzone w tłuszczu jedzenie mogło prawie natychmiastowo otrzymać na swojej powierzchni rodzaj „plomby”, dzięki której olej nie przeniknie do wnętrza potrawy. W tym samym czasie wilgoć wewnątrz żywności zamienia się w parę, co umożliwia utratę surowości w środku. Jeśli temperatura tłuszczu jest zbyt niska, olej będzie przenikać do żywności, a my otrzymamy tłusty i pozbawiony wartości odżywczych kawałek mięsa. Jeśli temperatura jest zbyt wysoka, to pozbędziemy się jakiejkolwiek wody z potrawy.

 

Które oleje nadają się do smażenia?

Musimy wybierać oleje, które mają wysoki punkt dymienia, są stabilne i nie reagują z tlenem podczas ogrzewania. Z tego powodu preferujemy tłuszcze, które są jednonienasycone, a unikamy tych wielonasyconych. Zawierają one dwa (lub więcej) wiązania podwójne w swojej strukturze chemicznej, które reagują z tlenem tworząc szkodliwe związki po wystawieniu na działanie wysokiej temperatury. Smak oczywiście również ma znaczenie. Podczas smażenia, korzystne są oleje, które mają neutralny aromat.

 

Czego należy unikać?

Oleje roślinne, chociaż najbardziej popularne i łatwo dostępne, są najgorszym wyborem, jeśli myślimy o smażeniu. Same w sobie mają walory zdrowotne - mają bowiem wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym omega-6 i omega-3. Jednak należy pamiętać też o tym, że aż 4% kwasów tłuszczowych obecnych w nich to toksyczne tłuszcze trans. Więc nawet w przypadku zwykłego smażenia należy ograniczyć ich ilość. Unikajmy więc poniższych produktów:

- Olej sojowy.
- Olej kukurydziany.
- Olej rzepakowy.
- Olej z nasion bawełny.
- Olej szafranowy.
- Olej z otrębów ryżowych.
- Olej z pestek winogron.
- Olej słonecznikowy.
- Olej sezamowy.

Użycie tych olejów do smażenia może prowadzić do dużej ilości utlenionych kwasów tłuszczowych i szkodliwych związków.

 

Olej kokosowy – idealny do smażenia

Już niejednokrotnie pisaliśmy o wyjątkowych właściwościach oleju kokosowego i okazuje się, że w kwestii smażenia również jest zwycięzcą i należy do grupy olejów, które nadają się do tego idealnie. Badania wykazały, że nawet po upływie 8 godzin ciągłego smażenia przy 180°C jakość oleju koksowego nie pogarsza się. Ponad 90% kwasów tłuszczowych zawartych w oleju kokosowym jest nasyconych, co sprawia, że ​​jest bardzo odporny na ciepło. Tłuszcze nasycone kiedyś uważane były za niezdrowe, ale nowe badania wskazują, że są one nieszkodliwym źródłem energii dla ludzi. Dodatkowo olej kokosowy przynosi wiele korzyści zdrowotnych – ma działanie antywirusowe i przeciwzapalne oraz przyspiesza proces odchudzania.