onko anaboliczne

Pewnie nie raz słyszałeś o oknie anabolicznym. Jest to czas po treningu, kiedy organizm najdotkliwiej domaga się wartości odżywczych i należy dostarczyć mu je wraz z pożywieniem. Eksperci twierdzą, że przeważnie trwa on szacunkowo od trzydziestu minut do dwóch godzin po treningu. Jednakże ostanie badania wykonane przez Journal of the International Society of Sports Nutrition sugerują, że sprawa nie jest wcale tak prosta, jak mogłaby się na pierwszy rzut oka wydawać.
 
Białko a okno anaboliczne
Przy budowaniu masy mięśniowej białka odgrywają ważną rolę, jednak nie jest to jedyny czynnik, który ma na to wpływ. W przeprowadzonych badaniach pozwolono od razu po treningu przyjmować specjalne wysokobiałkowe koktajle jednej grupie, z kolei druga nie spożywała w tym czasie nic. Okazało się, że ci pierwsi wcale nie nabrali masy mięśniowej szybciej. Jednak należy pamiętać o tym, że największe znaczenie ma całkowite spożywanie białek w ciągu dnia. Naukowcy dowodzą, że okno anaboliczne dla białek trwa aż 6 godzin po treningu! W związku z tym nie ma więc większego znaczenia, czy posiłek bogaty w białko zjemy od razu po treningu, czy poczekamy do właściwiej pory jedzenia.


Udowodniono też, że dla lepszych efektów warto jest zjeść wysokobiałkowe danie godzinę przed treningiem. Trawienie ich i tak będzie miało miejsce w trakcie ćwiczeń, jak i po nich, więc jeszcze skuteczniej obronimy się przed katabolizmem.


W obmówionym eksperymencie sportowcy spożywali 1,66 g białka na kilogram masy ciała dziennie. Dla 90 kilogramowego człowieka, jest to około 150g białka dziennie. Zgadza się to z tym, co forsują dietetycy i nie kłóci się z aktualnymi badaniami. Jednakże dla wielu kulturystów jest to zdecydowanie za mało.


Uważaj na niepotrzebne tycie!
Główną wadą mitu o oknie anabolicznym jest to, że wielu osobom wydaje się, że w tym czasie mogą zjeść zupełnie wszystko, bo przecież „organizm tego potrzebuje”. Zajadają się byle czym, tylko po to, by odzyskać energię. Niestety nasze ciało nie działa w ten sposób. Baton przetrawi się po ok. 3 godzinach, czyli wg starej szkoły kulturystyki – o wiele za późno na okno anaboliczne. A przez te dodatkowe przekąski tylko zaburzamy nasz dzienny rytm odżywiania i narażamy się na to, że zamiast mięśni efektem naszych poczynań będzie tłusta oponka na brzuchu.


Zupełnie zapomnieć o oknie anabolicznym?
Nie! Aby wyrzeźbić mięśnie potrzebujemy tych wszystkich składników, tylko nigdzie nie udowodniono, że lepiej dostarczyć je od razu po treningu niż systematycznie w ciągu całego dnia. Po drugie wyżej omówione badanie również miało swoje wady. Przeprowadzono je na grupie niedoświadczonych sportowców, a ich potrzeby znacznie różnią się od zawodowców. Dodatkowo sprawdzono tylko białka, a nie węglowodany.


Podsumowując: regularne, zbilansowane dawki białka są niezbędne do wspierania budowy masy mięśniowej. Odżywka białkowa po treningu nie jest jednak magicznym rozwiązaniem. Pamiętajmy, że kluczem do budowania wymarzonej formy jest ciężki trening oraz odpowiednia dieta.