Choroba a trening. Czy warto ćwiczyć w czasie choroby?

trening a choroba

Nawet prowadząc idealnie zdrowe życie, ćwicząc i dbając o dietę choroba może nas dopaść w najmniej oczekiwanym momencie. Dla sportowców jest to o tyle bardziej uciążliwe, że nie mogą w tym czasie wycisnąć ze swojego organizmu tyle, ile by chcieli, a czasami muszą całkowicie zrezygnować z treningów. Na szczęście nie wszystkie schorzenia wymagają od nas takiego poświęcenia, jednak pamiętajmy, że to właśnie zdrowie powinno być na pierwszym miejscu.

Dolegliwości a bezpieczeństwo

Jeśli objawy choroby dotyczą obszarów powyżej szyi (zapchane zatoki, łzawienie oczu, ból gardła i głowy), to jeśli mamy ochotę i czujemy się na siłach możemy w takim stanie trenować lecz ćwiczenia powinny być mniej intensywne. Jednak choroba nie może być w skrajnie męczącym stadium, ponieważ trening beztlenowy może tylko pogorszyć nasze samopoczucie.

Jeśli objawy są poniżej szyi (bóle mięśni, brzucha, biegunka, gorączka, dreszcze itd.) lub obejmują infekcję bakteryjną (np. zapalenie oskrzeli, płuc) to najlepiej wziąć kilka dni wolnego i po prostu odpocząć. Generalnie przerwa i regeneracja w łóżku w takim przypadku sprawdzą się o wiele lepiej, niż katowanie i tak już wymęczonego chorobą organizmu na siłowni. Dodatkowo w przypadku np. grypy treningi mogą skończyć się poważniejszymi konsekwencjami, w tym nawet wirusowym zapaleniem mięśnia sercowego.

Jak dostosować plan treningowy do choroby?

Przy mało niebezpiecznych dolegliwościach np. bólu głowy możemy ćwiczyć, jednak pamiętajmy, aby robić to rozsądnie. Wystarczy, że kolejne treningi przeprowadzimy mając na uwadze poniższe zasady:

  1. Zmniejszamy intensywność treningów nawet o połowę przez ok. 7 dni.
  2. Skracamy czas treningu o 20-50%. Ćwiczymy tylko tyle, ile pozwala organizm.
  3. Pamiętajmy, że jeśli poczujemy się gorzej natychmiast przerywamy ćwiczenia.

Aby powrócić do takiej samej kondycji, jak przed choroby często potrzebny jest nawet miesiąc ćwiczeń. Dopiero po tym czasie można kontynuować swój dotychczasowy plan treningowy i wrócić do poprzedniej intensywności.

Pamiętaj o innych!

W czasie choroby nie powinniśmy ćwiczyć na siłowni czy w klubach. Możemy czuć się prawie dobrze, jednak miejmy szacunek dla innych osób korzystających ze wspólnych miejsc. Wirusy i bakterie mogą dość długo rozwijać w naszym organizmie, zanim poczujemy się naprawdę źle. A w tym czasie możemy zarazić już całe grono innych osób. Dlatego dopóki nie mamy pewności, że objawy naszej choroby nie są wywołane przez wirusy czy bakterie, to pozostańmy w domu.

Kilka porad

Reasumując: treningi podczas choroby są dopuszczalne, jeśli nie dotyczą stref poniżej szyi, infekcji wirusowych i stanów zapalnych. Musimy jednak pamiętać o tym, że:

  1. Intensywność zwiększamy stopniowo i w sposób umiarkowany.
  2. Gdy czujemy się gorzej od razu przerywamy ćwiczenia.
  3. Zwiększamy spożycie płynów o 50%.
  4. Minimalizujemy ryzyko zarażenia innych.
  5. Swój stan konsultujemy z lekarzem.
Napisany w Porady treningowe przez Glutamina24.pl
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *