Pompa mięśniowa – jak to działa?

pompa mięśniowa

 

Nowicjusze w świecie kulturystyki pewnie nie raz zadają sobie pytanie: czym tak właściwie jest ta pompa mięśniowa? O jej wywoływaniu krzyczą etykiety suplementów diety. A tak naprawdę pompa mięśniowa to nic odkrywczego, a zjawisko, które towarzyszy nam zawsze, kiedy organizm działa pod presją i jest z perspektywy budowania masy mięśniowej jest bardzo korzystne.

 

Czym jest pompa mięśniowa?

Kiedy organizm nie czuje się komfortowo, bo np. musi wykonać większą pracę niż zawsze lub działają na niego czynniki stresogenne, to automatycznie zwiększa swoją wydolność i przekierowuje większość dostępnych składników odżywczych do mięśni i narządów, które mogą mu pomóc. Na pewno nie raz mieliśmy styczność z sytuacją, kiedy uciekając przed czymś potrafiliśmy przebiec kilkukrotnie więcej kilometrów, niż wcześniej mogliśmy sobie to wyobrazić. To właśnie efekt pompy mięśniowej. Zwiększenie częstotliwości skurczy mięśni prowadzi do wydzielania większej ilości tlenku azotu w naczyniach krwionośnych, który je bardziej rozszerza. Umożliwia to nie tylko dłuższe, ale również bardziej wydajne treningi. Tlenek azotu wpływa także na zmniejszenie ryzyka pojawienia się zatorów i zakrzepów – rozrzedza krew. Tym samym łatwiej dzięki niemu pozbyć negatywnych związków powstających w czasie ćwiczeń, takich jak kwas mlekowy i wolne rodniki.

Dlaczego z pompą mięśniową ćwiczy się lepiej?

Po pierwsze dlatego, że dzięki niej naprawdę możemy podnieść swoją wydajność o kilkadziesiąt procent. Treningi nie wywołują u nas takiego stresu jak chociażby ucieczka, więc zmobilizowanie organizmu do wysiłku przekraczającego jego codzienne możliwości jest dość trudne. A możemy to uzyskać stosując odpowiednie suplementy diety. Dzięki takiemu rozwiązaniu zniechęcimy się do ćwiczeń, ponieważ będziemy widzieć rzeczywiste i szybkie efekty swoich starań. Po drugie ma to również silny aspekt psychologiczny. Często zaczynając swoją przygodę z kulturystyką czy innym sportem możemy czuć się zażenowani widząc, jak ćwiczą inni. Porównujemy się i sądzimy, że nigdy nie osiągniemy takiej formy, więc nie chcemy się ośmieszać. Poczucie wstydu na siłowni to temat na osobny artykuł, jednak jeśli możemy go przełamać przy pomocy bezpiecznych suplementów, to może warto spróbować?

Pompa mięśniowa a suplementy

Pompę możemy uzyskać bez suplementów, jednak jest to niezwykle trudne i wymaga maksymalnego skupienia i samodoskonalenia. Musimy cały czas wymagać od swoich mięśni coraz więcej, wyciągać z nich tyle, ile to tylko możliwe. Przedłużamy cykle i wykonujemy powtórzenia wręcz „na siłę”. Możemy także skorzystać z suplementów, które wypływają na ukrwienie mięśni, a wśród nich najlepiej sprawdzą się:

Beta alanina – dzięki zawartej w niej karnozynie zmniejsza produkcję kwasu mlekowego, przez co nie czujemy uciążliwego bólu w mięśniach.

Agmatyna – zmniejsza wytwarzanie substancji odpowiedzialnych za rozkład tlenku azotu, co z kolei wpływa na dostarczanie tlenu do mięśni.

AAKG – działa podobnie jak dwa powyższe, jednak dodatkowo zwiększa potencję i wykazuje działanie antykataboliczne.

Na rynku dostępnych jest wiele suplementów, a każdy z producentów proponuje inne rozwiązanie czy skład swoich przedtreningówek. Bez problemu wybierzemy więc to, co odpowiada naszym potrzebom i funduszom.

Napisany w Porady treningowe przez Glutamina24.pl
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *